Mavi Kart Nedir?
Mavi kart, motorlu deniz taşıtı atıklarının dijital olarak takibi için hazırlanmış bir sistemdir.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca 2011’de yayımlanan genelgeyle uygulamaya konan Mavi Kart sistemiyle turizm ve rekreasyon amaçlı olarak koy ve körfezlerde dolaşan küçük deniz araçlarının atıklarının toplanması ve illegal deşarjların engellenmesi sağlanıyor. Uygulamayla yatlar, günübirlik gezi tekneleri, tur tekneleri gibi küçük deniz araçlarının atıklarının takibi ve denetiminin sağlanması için online bir sistem oluşturulmuştur. Tekneler atık alım noktalarında “Mavi Kart” isimli dijital kart aracılığıyla atıklarını veriyor. Verilen atıklar ise Bakanlıkça oluşturulan internet tabanlı bir yazılımla kayıt altına alınıyor. Gemilerin ne kadar atık verdikleri, zamanı, sefer bilgileri gibi veriler bu yazılım yoluyla takip edilerek, kontrol altında tutuluyor.
Ürünlerimiz
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı onaylı olan 3 farklı otomasyon sistemimiz bulunmaktadır.
1- Sabit mavi kart otomasyon sistemi (motorlu ve motorsuz)
2- Hareketli mavi kart otomasyon sistemi (motorlu ve motorsuz)
3-Tekne Takip Sistemli Mavi Kart Otomasyon Sistemi
Mavi Kart Nasıl Çalışır?
- Yüzer araç sahipleri, Çevre Şehircilik Bakanlığına bağlı birimlerden kişisel ve yüzer aracına bilgilerini içeren bir kayıt oluşturur. Kullanıcıya NFC (Near Field Comminucation, Yakın Alan İletişimi) kart verilir.
- Yüzer aracın büyüklüğü ve yolcu kapasitesine göre atık miktarı belirlenmekte. (Çevre Şehircilik Bakanlığı tarafından belirlenmekte.)
- Yüzer aracın atık tankı dolduğunda, alım hizmeti veren balıkçı barınakları, yat limanları, çekek yerlerine atıklarını bırakmaları gerekmektedir.
- Yüzer araç sahibi atık alım istasyonuna gelir NFC kartını “Atık Alım Panosunda” bulunan kart okuyucuya yerleştirir (Okutur).
- Gerçekleştirilen yazılım, kişiye ait bilgileri Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (ÇŞB) sunucularından sorgulayarak ekrana getirir. Kişinin daha önce bırakmış olduğu atık miktarı ve tarihi bilgileri listelenir.
- Yüzer aracın atık tankı ile “Atık Alım Panosu” arasındaki bağlantı gerçekleştirilir.
- Atık geçişi başlatılarak, debimetre sayacı yardımı ile bırakılan atık miktarını yazılımımız tarafından hesaplanır.
- Bilgiler, NFC karta ve sunucuya yazılır.
- Atıklar ÇŞB bağlı tanklarda biriktirilerek, gerekli ayrışma işlemleri başlar.
- Kullanıcı Atık Alım Panosundan bağlantısını çıkarır.
- Sahilde ya da açık denizde güvenlik birimleri tarafından yüzer araçlar kontrol edilmekte. Yüzer araç sorumlu kişisinden güvenlik birimleri NFC kartını istemekte. Kart okutularak yüzer aracın en son ne zaman ne kadar atıkta bulunduğu görülmekte. Eğer düzenli bir atık bırakmada bulunmadı ise gerekli cezai işlemler uygulanmakta.
Sık Sorulan Sorular
Mavi Kart Nedir?
Mavi Kart, motorlu deniz taşıtı atıklarının dijital olarak takibi için hazırlanmış bir sistemdir.
Nasıl Temin Edilir?
Mavi Kartlar; marinalar, belediye marinaları, atık alım gemileri, balıkçı barınakları, ve sistem içerisindeki buna benzer kıyı tesislerinden Bakanlığın belirlemiş olduğu fiyat üzerinden temin edilebilir. 10,00 TL
Kart Kaybedildiğinde ne yapılır?
Mavi Kart’ın kaybolması durumunda herhangi bir kıyı tesisinden verilecek olan yeni kart bedeli 10,00 TL nin yanı sıra,
Çevre ve Şehircilik İstanbul İl Müdürlüğü’nün 0212 318 41 00 – 4577 no’ lu telefonu aranarak Mavi Kart Kayıp bedelinin ödenebilmesi için referans numarası alınmalı.
Referans numarası alındıktan sonra 24 saat içinde Halk Bankasına 50,00 TL “Kayıp Kart Bedeli” yatırılarak ön büroya dekont ile gelinmelidir.
Yatçıların Sorumlulukları Nelerdir?
Mavi kart genelgesi ile; yat limanları, balıkçı barınakları, çekek yerleri ve buna benzer kıyı tesisleri ile kara ile bağlantısı olmayan yüzer tekne bağlama yerleri ve buna benzer platformlara gelen, bayrağı ne olursa olsun atık üretecek donanıma sahip olan bütün gemiler mavi kart almak zorundadırlar.
Yurt dışından ilk defa Türkiye’ye gelenler nasıl Mavi Kart sahibi olabilirler?
Yurtdışından gelen yatlar, Türk deniz yetki alanlarına girdiği andan itibaren 48 saat içinde Mavi Kartı temin etmek ve kullanmak, atık kabul tesislerine veya gerektiği durumlarda irtibat kurarak atık alım gemilerine atıklarını vermek ve verilen her atık için Mavi Kart Sistemine gerekli bilgileri işletmekle yükümlüdürler.
Denetimlerde ve Uygulama Alanından Çıkarken Ne Yapılmalı?
Yatlar, yetkili kurumlarca yapılacak olan kontrollerde ve Liman Başkanlıklarından “Liman Çıkış Belgesi” başvurusu sırasında Mavi Kart’ı ibraz etmekle ve Mavi Kart uygulama alanından çıkmadan önce verdikleri son atıkların miktarını Mavi Kart’a işletmekle yükümlüdürler.
Nerelere Atık Verilebilir?
Balıkçı barınakları, yat limanları, çekek yerleri ve buna benzer kıyı tesisleri ile kara ile bağlantısı olmayan yüzer tekne bağlama yerleri ve buna benzer platformlara gelen gemilere atık alım hizmeti verilmektedir.
Harita İçin Tıklayın
Kart almayanların ve çevre kanununu uygulamayanların cezası nedir?
Yetkiler tarafından sorulduğunda kart gösterilmiyorsa ve/veya çevre kanunu gereğince hareket edilmiyorsa, 12.267 TL tutarında cezayi yaptırım uygulanmaktadır.
Teknelerin servis botlarına bile kart almak zorunlu mu?
Boyu 2,5 metrenin üzerindeki tüm taşıtlara kart alınması zorunlu tutuluyor. Bot bile olsa en az yılda bir kere atık yağ için kartı işletmesi ve karta sahip olması gerekiyor.